Leo Klein met "Henri"

Staal en tin

Leo Klein, Eygelshoven

 ‘Henri’  valt vooral op door zijn grote massieve abstracte stalen vorm....
De beeldend kunstenaar Leo Klein voelt zich sterk verbonden met de natuur en hij haalt hier dan ook veel inspiratie uit. In zijn atelier verzamelen zich dan ook steeds weer nieuwe collecties vind-spullen die het creatief denkproces aanvullen en invullen. Kunstvrienden en -collectors vergelijken de glooiende lijnen in zijn werk met het landschap en de heuvels van zijn geboortestreek, het Limburgse Heuvelland. 
Bij het introduceren van een nieuwe vorm van het hedendaagse figuratief modernisme liet hij alle herkenbare organische en natuurlijke vormen varen. Terwijl de dominante belijning van het beeld de begrenzing van de dynamische autonomie van het individu in de ruimte opzoekt, onderzoekt de mathematische abstractie van ‘Henri’ tevens de beeldtaal van het gevoel en het onderbewuste…

Symbolisch laat Leo Klein als beeldend kunstenaar ‘Henri’ het futuristische verhaal van de zoektocht naar een betere wereld vertellen!!!


www.atelier-L2.eu

Aris de Bakker met "Dada en Dada Angel"

Acrylaat en brons

Aris de Bakker uit Den Haag

Naar aanleiding van de vluchtelingenstroom in 2015 heb ik deze Dada-beelden gemaakt. Het zijn vriendelijke, dikke mannetjes, die symbool staan voor het gereserveerde ontvangst van de vluchtelingen. De beelden zijn uitgevoerd in een combinatie van acrylaat en brons. Ze zijn  80 cm hoog.

 www.arisdebakker.nl

Jonneke Kodde met "Stijgende Vlucht"

Brons op hardstenen sokkel

Jonneke Kodde, Gelderland

Als kunstenares ben ik bekend van mijn dynamische vogelbeelden. Al meer dan 25 jaar worden mijn beelden gegoten bij Gieterij Kemner in Cuijk.
De Stijgende Vlucht geeft de dynamiek en de rankheid van mijn beelden weer. Een moment van beweging getroffen in brons. Op mijn website staan nog een vijftigtal andere vogelbeelden.

www.JonnekeKodde.com

Stephen Beale met "Wishful Thinking"

Brons

Stephen Beale, Houwerzijl

‘Boetseren met hout’ is een juiste beschrijving van de techniek die ik toegepast heb bij het maken van "Wishful Thinking". Het hele proces vanaf het uitzoeken van geschikte planken, en daarna het meten, zagen, passen, lijmen en dan nog weer vorm geven past heel goed bij mij. Na een goede dag in mijn atelier dacht ik dat ik tientallen van deze ’mannen’ zou kunnen scheppen, en na een slechte dag riep ik luidkeels “nooit weer” !!  

Wishful Thinking is mijn 3de levensgrote man.

Als je langdurig buiten moet zitten, als houten man, in weer en wind is het zeer ‘wishful thinking’ dat je je nog zo positief  ingesteld voelt.  Speciaal voor deze tentoonstelling heb ik van mijn houten denker een bronzen afgietsel laten maken.

 

www.stephenbeale.nl

Duotuin, Tom Mosman en Margriet Essink met "Heimwee 2016"

 

Metaal en verf

Duotuin, Tom Mosman en Margriet Essink,Rotterdam. 

Het actuele vluchtelingenprobleem en de pijn om huis en haard te moeten verlaten is de grondslag voor het beeld ‘Heimwee ‘. Op een grenzeloze kaart die gaat van het Midden-Oosten  tot Engeland staan, metaforisch voor een intiem huiselijk tafereel,  een pictografische voorstelling van een tafel, twee stoelen en een schemerlamp.

www.duotuin.nl

Tineke Thielemans met "Wishful Thinking"

Brons

Tineke Thielemans, Bennekom 

De wereld is een plek waar we met heel velen op leven. Graag zouden we er iets moois van maken, maar dat lukt jammer genoeg niet altijd. Als we allemaal een positieve instelling zouden hebben misschien, maar dat is een droom en een illusie.
Mijn beeld Wishful Thinking laat zien wat de droom van heel veel mensen is. De wereld wordt door mij uitgebeeld als een appel, omdat ik de vorm van de appel mooier vind dan een bol en uiteindelijk is de appel een prachtige vrucht van onze aarde.

Een paar vrouwenbenen stappen van de negatieve wereld, de appel vol met slangen, naar de positieve wereld de prachtige gave appel, waar we zo onze tanden in zouden willen zetten. Ik heb voor de vrouwenbenen gekozen en niet voor de hele vrouw, omdat ik dit gedeelte meer kracht vind uitstralen dan het geheel. 
In mijn werk gebruik ik  dieren om datgene wat ik wil zeggen, nog meer te accentueren. Ook heb ik voor de benen van een vrouw gekozen, want een vrouw moet  heel hard vechten om wat zij wil, te bereiken. Mijn wereld is een wereld vol met symboliek, verrassingen en met humor.

www.tinekethielemans.nl

Hanneke Bots met "Verloren Herinnering"

Glas en hout

Hanneke Bots uit Nijmegen

Glas kan een spel van kleur en vorm opleveren, waardoor er veel te ontdekken valt. Zo ook met herinneringen. Je ontdekt nieuwe aspecten of ziet ze vanuit een ander perspectief. Maar soms ook heb  je pijnlijke herinneringen verdrongen en ben je een stuk van jezelf verloren. Er ontstaan gaten in je hoofd. Je kunt er geen verbinding meemaken.

Hanneke Bots werkt inmiddels al 23 jaar met glas, met vrij werk en in opdracht. Ze exposeert in galeries en musea, soms ook in het buitenland.

www.hannekebots.nl 

 

Maarten Franssen met "Folio"

Gepatineerd brons

Maarten Franssen uit Den Haag

“Folio” is het Italiaanse woord voor blad. De inspiratie om dit beeld te maken waren een aantal  verdorde, gekrulde bladeren, die ik vond tijdens een wandeling tijdens een reis door Italië.  Het ontwerp is gemaakt van metaaldraad, de nerven van een blad, die overtrokken zijn met katoen gedrenkt in gips. De vorm is uiteindelijk vier delen gegoten in brons. De delen van brons zijn in elkaar gelast en gepatineerd met kopernitraat.

www.maartenfranssen.nl

 

 

Henk van den Idsert met "Bevalligheid"

brons

Henk van den Idsert uit Bergen (NH)
(1921 - 1993)

Henk van den Idsert was kunstschilder, tekenaar, beeldhouwer en vervaardiger van mozaieken en houtsnedes. Hij volgde een opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en werkte in Alkmaar, Amsterdam, en Bergen (Noord-Holland).
Zijn onderwerpen omvatten afbeeldingen van dieren, fiuurvoorstellingen, landschappen, portretten , stillevens en beeldhouwwerken.
Hij hoorde bij de latere generatie van de Bergense School. Hij was lid van het Kunstenaars Centrum Bergen (KCB).

 

In de Beeldentuin Idsert staan 40 stenen, houten en bronzen beelden van hem en ook in hhet Museum Kranenburgh in Bergen is werk van Henk te zien.

 

Marieke Cordesius met "Kraanvogel Strovogel"

brons

Marieke Cordesius uit Den Haag

"Kraanvogel Strovogel"

In mijn werk maak ik veel vogels in  brons 
muzikaal, mensvogels.
Vogels bestuderen vanuit mijn stadstuintje; ze geven vrijheid. 
Een gevleugeld woord, de Muze en inspiratie laten mij nooit in de steek.
Deze Kraanvogel Strohalm symboliseert de Muze en de Passie voor vogels.
Ik werk vrij en in opdracht.

website Marieke Cordesius

Marianne Houtkamp met "Uhuru"

brons

Marianne Houtkamp uit Laren (NH)

"Uhuru"

Uhuru betekent vrijheid.(swahili). De Samburu die ik heb afgebeeld is een semi nomadengroep uit Noord Kenia. De Samburu is verwant aan de de Masai, een herdersvolk. Ze hebben niet alleen runderen maar ook schapen, geiten en kamelen. Ze wonen in een " manyatta" (dorp). In hutten, gemaakt van takken en uitwerpselen van het vee. De Samburu leeft van melk dat gemengd is met bloed en men eet alleen vlees bij belangrijke gebeurtenissen.

De samburu wordt ook wel "vlindervolk " genoemd. De vrouwen zijn ware kunstenaars in het vervaardigen van sieraden van kleine kralen.
De Samburu is een trots volk dat hun cultuur probeert te bewaren.

website Marianne Houtkamp

 

 

 

 

 

 

Pieter Kortekaas met "Zwanger"

polyester

Pieter Kortekaas uit St. Anthonis

Het beeld is 350 cm hoog gemaakt in polyester. Het stelt moeder Aarde voor die zwanger is van de nieuwe tijd, en van een nieuwe wereld waarin de mens meer van de liefde voor elkaar gaat leven.

website Pieter Kortekaas

 

Paul de Swaaf met "Claartje"

brons

Paul de Swaaf uit Nijmegen
06-03-1934 tot 01-10-2008

"Claartje"

Paul de Swaaf is het beste te typeren als portrettist. “Claartje” is daar een voorbeeld van. Ontmoeting, ontroering, interesse en fascinatie waren de emoties die Paul de Swaaf dreven. Vooral mensen, van jong tot oud, bevolken zijn zeer omvangrijke oeuvre. Levensgrote beelden, kleine beeldjes, portretten, tekeningen, schilderijen, aquarellen en grafiek maakte hij en persoonlijke betrokkenheid over en weer was daarbij een voorwaarde. 
Altijd kritisch, legde hij de lat voor zijn werk zeer hoog, dag en nacht ermee bezig, met als doel zo dicht mogelijk bij het wezen van zijn model te komen.
Een moeilijke en tegelijkertijd mooie zoektocht was het voor hem, elke keer.

Hij exposeerde zijn werk regelmatig. Werk van hem bevindt zich bij particulieren en in musea, is aangekocht voor in openbare gebouwen, parken en op pleinen door heel Nederland en diverse Europese landen, Japan, Nieuw-Zeeland en de V.S.

 website Paul de Swaaf

Harrie Willems met "Opstand-ing"

brons

Harrie Willems uit Berg en Dal

"Opstand-ing"

Met 2 pubers thuis – en 37 jaar ervaring in het voortgezet onderwijs -  kreeg ik de wens een beeld te maken binnen het thema oprichten, zelf-staan, op staan tegen.  Ik heb mij langdurig verhouden met deze begrippen, lezen, wandelen, schetsen.   Vanuit een rustende, zekere en evenwichtige geborgenheid naar een beweging van oprichten, staan,  opstandigheid, zelfstandig worden.  Het kan te maken hebben met een jong volwassene, met verzet binnen een maatschappij.  En vanuit het christendom met een Christus die zich ontwikkelt van de lijkwade, de steen voor zijn graf wegduwt, zich heeft losgemaakt  van zijn status van mens, van wonderdoener, Messias.
De rondheid van de schaal staat voor balans en geborgenheid, omhullend.  Met scherpe randen. De diversiteit van de hoekige opbouw duidt op kracht en eigenheid, wellicht eigenzinnigheid. De treden langszij symboliseren het langdurig proces dat opstanding inhoudt in de richting van de bladgouden bovenzijden.
Het patin, de kleur, bruin / mosgroen, geeft aan dat opstand en opstanding voor mij vooral een aards gebeuren is, hard werken. Zonder het spirituele component te willen bagatelliseren.

 

website Harrie Willems

 

Yvonne Halfens met "Blind Eyes"

aluminium cement en keramiek

Yvonne Halfens uit Nijmegen

"Blind Eyes"

Mijn werk bestaat uit beelden en installaties met vaak klei als materiaal.
De menselijke figuur gebruik ik om vragen over onze existentie te verbeelden.  Het beeld "Blind Eyes" is van aluminiumcement en keramiek op een ijzeren sokkel. Het stelt de vraag hoe je kijkt en wanneer je iets echt waarneemt. Soms zie je met je ogen dicht veel meer. En ontgaat de werkelijkheid je met open ogen.

website Yvonne Halfens

 

Hans Koenen met "De Herinnering"

brons en graniet

Hans Koenen uit Heeswijk-Dinther

"De Herinnering"

Een steeds vager wordende herinnering, iedereen kent dat wel. Het is geïnspireerd door 'Hello' van Adèle.
"De Herinnering" is een eenvoudig beeld om met jezelf en met de 'ziel' van het beeld in gesprek te gaan!

website Hans Koenen

Jillis Waagmeester met "Het Lijden"

beton

Jillis Waagmeester uit Deventer

"Het Lijden"

Oorlog
Bombardementen.
Zie de Mens
Verpletterd onder stukken beton
Verwrongen betonijzer.
Het kruis van het Lijden
Het kruis van de geheven Vuist
Het kruis van de Waanzin
Alles gaat over Materie
Bijeen vergaarde Materie
Er komt nooit een eind aan
Er komt nooit een eind aan?
De Mens is zachtmoedig
Tot vele dingen in staat.

website Jilles Waagmeester

Rob Schreefel met "Grote Leeuwenpoort"

graniet

Rob Schreefel uit Amsterdam

"Grote Leeuwenpoort" 

Het beeld "Grote Leeuwenpoort"  bestaat uit een soort kop met manen op twee poten met klauwen eronder. Het is een associatief beeld, het bovenstuk, de kop, heeft manen als een leeuw, de andere kant van de kop bevat boorgaten die op tanden lijken. De onderste blokken waar het beeld op staat zijn van rood graniet, ook met boorgaten die lijken op bloederige klauwen. Het totaal verwijst naar de grote Leeuwenpoort van Mycene. Mijn wens zou natuurlijk zijn om het beeld enkele meters hoog uit te voeren om de vergelijking met de Leeuwenpoort van Mycene nog nadrukkelijker te maken.

 (website wordt ontworpen)

Lia van Vugt met "Dans"

brons

Lia van Vugt uit Amsterdam

"Grote dans"

rondom haar de bomen die pratende dichters
lijken ze bewegen wel maar dansen no way
liever buigt men zich over hun denkpatroon
en drankgedrag verdrinken er haast in

terecht is zij het middelpunt

waarvan de mannenbroeders stiekem dromen

niet verder reikend echter dan haar moederdijen

daar nemen ze voorgoed de benen 

weldra breekt of valt zij uit de stilstand
om wervelend haar draai te vinden
deinen de dichters heimelijk mee tuimelen
in belendend struikgewas en siddert al het blad

 

gedicht Han Ruijgrok

 

 www.liavanvugt.nl

 

Thea van Vliet met "Vleugels Verbeeld"

staal en glas 

Thea van Vliet uit Rosmalen

 

De menselijke maat van het beeld roept een gevoel op om mee te kunnen vliegen. De beweging van de golvende lijnen geeft de indruk van een object dat even rust maar zo weer op zal stijgen. De keuze van de kleuren blauw en wit refereren aan de lucht om zodoende de relatie te leggen met de hemel boven ons en het ongrijpbare daarvan. Bij dit beeld gaat het niet om het weergeven van een insect, maar om het idee vorm te geven van beweging en lichtheid. Iets wat er is maar ook zomaar verdwenen kan zijn.

 

www.theavanvliet.nl

Eric Don met "Dialoog"

staal

Eric Don uit Amsterdam

Dialoog is een combinatie van twee beelden; het zijn twee abstracte vormen, de één extravert en de ander introvert. Het zijn gelaste beelden met een industriële basis.
Eric Don leeft en werkt met een weergaloos uitzicht over het IJ van het oude Amsterdamse Havengebied. Daar wordt hij telkens geïnspireerd door het stoere industriële erfgoed van zijn naaste omgeving.

Hij respecteert en is aandachtig voor de oorspronkelijke betekenissen die verscholen zitten in het stomme metaal, hout of de steen. Hij wordt erdoor geraakt en hij herkent hun gratie en openbaart hun anonieme stemmen.

www.ericdon.nl

Leendert Buth met "Village"

 

graniet

Leendert Buth uit Vlissingen

Uit dit beeld zou je kunnen concluderen dat een cirkel rond is: de steen, weggehaald uit een landschap vormt nu zelf een landschap. Het zou een bewoond landschap kunnen zijn, aangenaam ogend als een knus bergdorpje. Tot je ziet dat er vooral isolement en afzondering is.De blokjes kleven op ogenschijnlijk willekeurige plaatsen aan de ruwe wanden, en kunnen net zo goed sporen zijn van iets wat was.

 

Riet Blum met "Wereld Mensen"

cortenstaal en brons

Riet Blum uit Muiden

Begaan met  alle mensen die als vluchteling hun land moeten verlaten heeft zij dit kunstwerk gemaakt.
In de hele wereld heerst  onrust. Oorlogen, Mensen op de vlucht. Culturen die botsen met elkaar. Als kunstenaar dacht ze: “Waarom”?
Om  aan de wereld te laten zien dat als we willen, het mogelijk is om met ieders geloof en met alle culturen samen te kunnen leven.
In de hoop dat mensen elkaar beter gaan verstaan en dat in onze wereld iedereen welkom mag zijn.

website Riet Blum

Loading...
Loading...