Gonda van der Zwaag 'Artichaut Hollandaise'
Plasmolen, brons, roestvrij staal
Plasmolen, brons, roestvrij staal
brons
Willemijn Heijboer uit Heerlen.
Haar beelden maakt Willemijn eerst in klei, daarna maakt ze de mal meestal zelf. Vervolgens giet ze het wasmodel. In de bronsgieterij wordt het beeld gegoten en tenslotte door haar afgewerkt. Haar werk kenmerkt zich door een eigenzinnige beeldtaal. Aan de natuur ontleende vormen, maar ook alledaagse dingen inspireren haar tot het maken van zorgvuldig afgewogen beelden. Het werk is meestal sober, maar krachtig, tot essentie teruggebrachte vormen met een knipoog naar de realiteit.
Den Haag, geoxideerd staal.
Verbinding van volwassene en jong, van mens en natuur, van lucht en aarde, van het bovenaardse en het wereldse. Verbinding van onverwoestbaar staal met de natuur door het te laten roesten. Zo toont het zijn vergankelijkheid.
Spijkernisse, hout, plastic.
Daar staat een raam in de tuin. Met een zwarte plastic vogel op de vensterbank. Als je goed kijkt, is het een raaf. Achter die ene zitten er nog veel meer.
Dreigend kijken ze naar mij. Waarom toch die dreiging?
Hoewel ze van plastic zijn, willen ze ons iets duidelijk maken. Wat willen ze ons duidelijk maken? Dat wij het heden en het verleden zijn. Daar staat een raam in de tuin. Je kijkt naar de verleden tijd. De tegenwoordige tijd, ....verleden tijd.....tegenwoordige tijd....het is de tijd.
Arnhem, vurenhout.
Ik heb een fascinatie voor dat wat onopvallend voorbij dreigt te gaan of wat in het dagelijkse leven als vanzelfsprekend beschouwd wordt. Mijn kunstwerk is daarom een poging om het begrip en bewustzijn van de toeschouwer ten opzichte van het dagelijks leven te vernieuwen en te verruimen.
Het is alsof ik de tijd op pauze zet, vertraag, en daardoor mensen zicht bied op wat anders verloren was gegaan.
Dit beeld nodigt u uit daartoe deel te nemen en een gevoel van geborgenheid te ervaren.
brons
Anne Mannaerts uit Westdorpe.
Een met de natuur. Luisterend naar de onhoorbare stemmen, die rondwaren op de plaats waar zij nu haar wortels heeft. Gevoed door het verlangen naar de zon ontworsteld zij zich aan de aarde die haar gevangen houdt.
Den Oever, brons.
De sculpturen van Hans zijn krachtig en trefzeker. De doorgaans maritieme onderwerpen, zoals schepen, scheepswrakken of onderdelen daarvan lenen zich uitstekend voor een dergelijke robuuste uitstraling. De oervormen van schepen en vlotten uitgevoerd in brons al of niet gecombineerd met steen gaan terug naar oude zich over zee verplaatsende volkeren uit een ver verleden. Een deel van de sculpturen bezit een Keltisch karakter en is ontstaan in Ierland, aan de zuidwestkust, waar de kunstenaar een groot gedeelte van het jaar woont en werkt.
Cuijk, brons.
Dit kunstwerk verbeeldt het dilemma waar veel vrouwen zich voor gesteld zien: hoe combineer ik verschillende taken die ik wil of denk te moeten vervullen? Wie het beeld bekijkt ziet een rennende vrouw met een kind op haar rug met een zweep in haar hand. Het kind "ment" zijn moeder door haar haren als teugels te gebruiken.
Het kind is zijn moeder de baas en jaagt haar op. Het kind staat niet alleen voor de relatie tussen ouder en kind. Het kind is ook een symbool voor de ambitie van de vrouwenfiguur. Ze laat zich opjagen door haar eigen ambitie en juist daardoor heeft ze haar eigen leven niet meer in de hand.
Haar ambitie is haar de baas.
eiken, roestvrij staal en beton
Merijn Tinga uit Leiden.
De verschrikkelijke gebeurtenissen in Azie tijdens de Tsunamie in 2007 worden door Merijn uitgedrukt in dit kunstwerk...
ijzer
Joshua Pennings uit Escharen/Grave.
Joshua maakt beelden van gebruikt ijzer, oud gereedschap, maar ook van nieuw staal. Zo worden sculpturen van roest en oud ijzer door vonken tot nieuw leven gewekt. In de natuur krijgen ze door verwering in combinatie met het spel van zonlicht een bijzondere aantrekkingskracht.
rode charmotte
Marlies Krijgsman uit 's-Hertogenbosch.
"Bij het boetseren hoorde ik een treurig bericht, daardoor is deze hol opgebouwde man, voorover gebogen. Hij zoekt steun met beide handen, een op zijn heup, de ander op zijn knie, terwijl hij op een onmogelijk groot insect trapt.
brons
Pieter Kortekaas uit St. Anthonis.
Kortekaas schept beelden helemaal in harmonie met de omgeving ook met deze, waar dagelijks allerlei vogels in velerlei vluchten de Cuijks Maasoever bevliegen. Centraal in onze beeldentuin staat dit kunstwerk symbool voor hemelse vrijheid en eeuwige rust
gebakken rivierklei
Bien Koekebakker uit Beesd.
De beelden van Bien Koekebakker ontstaan door pure mathematische berekening, maar ze worden nooit dogmatisch of spanningsloos. Ze gebruikt oer-hollandse rivierklei. De ruwe huid, de verschillen in kleur en textuur, de uiteenlopende wijzen waarop vormen versneden worden, zorgen voor aardse tactiele, maar ook poetische beelden.
brons, roestvrij staal en hardsteen
Joop Houthuizen uit Budel Dorplein.
"Bij het maken van het beeld heb ik van de figuratieve vorm delen geabstraheerd en verzelfstandigd tot decoratieve elementen. Op deze wijze ontstaat langs een natuurlijke weg een ontwikkeling van figuratie naar abstractie. Bovendien bevinden beide zich in dit beeld in een goed evenwicht".
graniet
Bastiaan de Groot uit Groningen.
Sinds tien jaar houd ik me bezig met graniet; daarvoor maakte ik beelden van marmer. Mijn werk kenmerkt zich door een robuuste monumentaliteit, gecombineerd met een zachte, aaibare lijnvorming.
roestvrij staal
Ellen Faber uit Amersfoort.
God
And I have become
Like two giant fat people
Living in a Tiny boat
We Keep Bumbing into each other
and Laughing
poedercoated staal
Maike Mei Lan uit Amsterdam.
Opgebouwd uit lijnen:een metalen buizenframe opgetrokken uit geometrische vormen. In deze constructie lijkt een systeem te bestaan van geordende vormen. Deze ordening is slechts illusie; zonder enige vorm van logica is geprobeerd meer grip op de werkelijkheid te krijgen juist door te kiezen voor ogenschijnlijk bewust gekozen vormen.
cortenstaal
Juul Baltussen uit Westerbeek.
Als robuuste Brabander kent Juul de geheimen van het weerbarstige ijzer en staal, dat hij in een oogwenk kan veranderen in de vormen die hij voor ogen heeft. In de loop van jaren hebben zijn handen met behulp van vuur, hamer en aambeeld de meest uiteenlopende objecten, attributen en voorwerpen voortgebracht.
brons en plaatstaal
Marcel Joosen uit Nijmegen.
De rode draad in het werk van Joosen is de man en het mannelijk naakt. Daarnaast is het ook zijn overtuiging dat het beter is een klein gebied goed te beheersen dan een groot gebied onvolledig. Het beperken tot vergroot de concentratie en de intensiteit.
"Beuk-en-noot"
Vormentaal
Gekiemd
Gegroeid
Gebloeid
Vrucht gedragen
Cyclus
Oneindige kracht
Eeuwige pracht
Zie
cortenstaal
Joop Geldof uit Leusden
Door de ruimte en inspiratie die Joop heeft gekregen, ontdekte hij zichzelf, zijn ideeën en brengt deze tot uitdrukking in beelden. Beelden die meestal een expressie zijn van de mens, de menselijke wil en emoties, en de natuur. Hij ervaart het maken van elk beeld als een proces, met ups en downs.
cortenstaal
Henny van der Meer uit Utrecht.
Een ingenieuze constructie van cortenstaal, volledig in balans: twee stalen ringen in de vorm van ellipsen worden evenwijdig gehouden door een gelast netwerk van dunne platte stalen staafjes.