**Brigitte Aendekerk uit St. Truiden (B) met "Zij, ik en de Sterren"

brons

Brigitte Aendekerk uit St. Truiden

Het is een verwerkingsproces van kinderen die kwetsbaar zijn in een wereld
waar niet alles is zoals het is . …als het gaat om het innerlijke verdriet 
verwerken, gemis … maar ook van; het een plekje kunnen geven en
omgaan met mogen hopen …mogen dromen en verlangen…dit kan niemand je afpakken …

 

WEBSITE BRIGITTE AENDEKERK

**Olga Talsma met "Arabian Horse"

aluminium cement

 Olga Talsma uit Huis ter Heide

 

Het Arabisch volbloed behoort tot het edelste dier en
het is tegelijkertijd het oudste paardenras ter wereld.

Het sierlijke hoofd is gemaakt op expressieve wijze van aluminiumcement
waarbij toch de elegantie van het hoofd wordt behouden.

Olga Talsma’s liefde voor paarden (vooral het Arabisch Volbloed)
is in veel van haar kunstwerken zichtbaar.
Naast ruimtelijk werk maakt ze ook schilderijen.

 

WEBSITE OLGA TALSMA

 

**Gonda van der Zwaag met "Hoornboom"

roestvrij staal

 

Gonda van der Zwaag uit Plasmolen

 

Ik houd van bomen en van horens.
Bomen om hun standvastige levensdrift, oprijzend uit de aarde met vertakkingen die reiken naar het licht.
Horens om de klare lijn van hun vorm en om hun vervaarlijke uitstraling, want bedoeld voor verdediging en aanval.

In dit beeld heb ik beide elementen bij elkaar gebracht. De liefelijke boom heeft scherpe punten gekregen.

Ongemakkelijk misschien, maar beter voorbereid op de strijd om het bestaan.

 

WEBSITE GONDA VAN DER ZWAAG

**Maria Stams met "Beiden"

brons

 

Maria Stams uit Eygelshoven

 

De naam “beiden” doelt op het aantal, maar vooral op de betekenis van het woord als “wachten”.

Wachten, niet waakzaam, wel geduldig de tijd doorstaand.

Maria Stams maakt beelden en portretten.

 

WEBSITE MARIA STAMS

**Louis Niënhuis met "Sigilaria"

robina hout

 

Louis Niënhuis uit Amsterdam

Het beeld is geïnspireerd op een reconstructietekening van een onvertakte "Sigilaria"
uit het boek "Hout in alle tijden" door W. Boerhave Beekman .

Mijn werkwijze is gebaseerd op de werkplaats van mijn vader die meubels vervaardigde en
met dit basismateriaal vorm ik nu mijn beelden.
Ik creëer organische vormen die een dialoog vormen met
de gestapelde blokvormen waaruit ook het beeld "Sigilaria" is ontstaan.

 

WEBSITE LOUIS NIËNHUIS

 

 

**Maria van der Laar met "De verwaande aap"

brons

 

Maria van der Laar uit Schayk

 

"Zie mij eens....Ben jij net zo mooi als ik?"

Deze verwaande aap is ontsnapt uit de klei van Maria. Ze staat hier nu mooi te pronken.

Een aap waarin menig mens zichzelf herkent.

Maria van der Laar maakt beelden; figuren en portretten.

Zij boetseert het liefst in natuurlijke klei, wat in brons gegoten kan worden.

WEBSITE MARIA VAN DER LAAR

**Leo Horbach met "Gaia - The earth is flat, isn't it? "

rode kalksteen Hongarije

Leo Horbach uit Landgraaf

 

Gaia – de godin van de aarde.

Onze moeder aarde in perfecte balans.
Ze ligt gestrekt en balanceert zwevend op een iel voetstuk.

De Hongaarse kalksteen (Ungarisch Rot) heeft een mooie aardse kleur.
Voor mij aanleiding deze moeder aarde (Gaia) te maken.
Onze aarde in (on)balans?
Nee, ondanks klimaatveranderingen, smeltende gletsjers, natuurrampen en
vernietigende ingrepen van de mens ligt onze aarde er strak bij.
De spanning in het lichaam en de contouren aan de bovenzijde
van de vrouwelijke vorm lijken haast wel een landschap.

 

WEBSITE LEO HORBACH

**Micky Hoogendijk met "The Ones"

brons

Micky Hoogendijk uit Hoogeloon

"The Ones" is Hoogendijks eerste beeldhouwproject.

 De bronzen sculpturen zijn abstract vormgegeven mensfiguren die in een groep of alleen staan.
Zoals haar foto's zelfportretten zijn, zo geeft Hoogendijk zichzelf bloot in deze beelden.
Bij "The Ones" gaat het om wat we zien, maar juist om wat we niet zien; om wat we voelen dus.

Voor Hoogendijk is die onzichtbare connectie tussen kunstenaar en beschouwer essentieel.

 

WEBSITE MICKY HOOGENDIJK

 

**Peggy Eras met "Het Leven in boekvorm"

Belgisch hardsteen

Peggy Eras uit Hilversum

Het Leven in Boekvorm

Het leven leest als een boek.
Het beeld is een opengeslagen boek.
Als je naar de bladzijde kijkt, van links naar rechts of andersom, dan ervaar je in eerste instantie weerstand.
De tegenslag die je in het leven kunt hebben, de bladzijde zijn ruw.
Na het midden zie je een gladde kant.
Het leven zit weer mee.
Soms zit het mee en soms zit het tegen, net als in het echte leven.

 

WEBSITE PEGGY ERAS

**Loek Bos met "Skeeling Angel"

brons

Loek Bos uit Den Haag

Hij is een meester in het uitbeelden van mensen en dieren of
een combinatie van beiden in verschillende situaties.

Op zijn website zijn daarvan meerdere voorbeelden te vinden.

Hij vertelt in veel beelden een verhaal, vaak met een humoristische knipoog.

 

WEBSITE LOEK BOS

**Leni van den Band met "Koning van O.T.T. Koning van V.V.T."

brons

Leni van den Band uit Gouda

(Onvoltooid Tegenwoordige Tijd en de Voltooid Verleden Tijd).

Is de Koning een heerser, een belangrijk persoon?
Het begrip Koning kan letterlijk of figuurlijk genomen worden.
Je kunt Koning zijn binnen de sport of vechten voor de macht.

Koning is een begrip, de basis staat en de kop past zich aan aan de eisen van de tijd.

Koning bouwt voort op de status van de voorgangers,
laat zich door hen inspireren, maar zet zich ook tegen hen af.

Kijk eens wat zij op de rug meedragen.
De een gebruikt het vernuft van de slotenmakers om zijn spullen veilig te stellen en
de ander gebruikt het vernuft de chipmakers.

 

WEBSITE LENI VAN DEN BAND

 

 

**Aris de Bakker met "Kat en IJsvogel"

gegalvaniseerd ijzer

Aris de Bakker uit Den Haag

Aris de Bakker maakte deze beelden op basis van voorwerpen,
zoals een souvenir in de vensterbank van een kat of een vogel.

Deze voorwerpen heeft hij vergroot zonder daar expressie aan toe te voegen.
Ze zijn wat ze zijn.
De beelden zijn gemaakt van dikke beton ijzers.
Deze zijn gebogen, gelast en gegalvaniseerd.
Door hun afwijkende maat zijn de beelden voorwerpen geworden
die een extra betekenis krijgen door hoe ze geplaatst zijn en de interactie die daardoor ontstaat.

 

WEBSITE ARIS DE BAKKER

**Henk Willigendael met "Kinderen met handgranaten"

composiet

Henk Willigendael uit Nieuwegein

Kinderen en granaten is gemaakt van een
materiaal-experimenteel "found footage" assemblage.

De ronde stenen sokkel bestaat uit een boorkern
met een aluminium kleurige kunststoffen opbouw.

Overpopulatie op wereldschaal versus natuur en een
residu oorlogstrauma is aanleiding tot het maken
van "Kinderen met handgranaten"

WEBSITE HENK WILLIGENDAEL

 

 

**Yvan Veninga met "Contemplatie"

brons

Yvan Veninga uit Haren (Gr)

In haar serene, ascetische en ontspannen verschijning verbeeldt ‘Contemplatie’ innerlijke harmonie en zielenrust, waarmee ze ons boven het alledaagse leven verheft en meevoert naar een meditatieve wereld van verstilling.

 De uitbeeldingskracht van de klassiek opgeleide beeldhouwer Yvan Veninga ligt in de bezieling van zijn geportretteerden en de beheersing van vorm en materiaal.

 

Gedurende het creatieproces werkt Veninga gedreven aan de bezieling van zijn mens- of dierportretten. Het is een worsteling met een ongrijpbare entiteit die op enig moment tijdens het hakken of modelleren in het materiaal neerslaat en het onzichtbare zichtbaar maakt. Zoals we de aanwezigheid van een persoon gewaarworden die we niet zien, moet ook het wezen in het beeld voelbaar zijn. Wanneer ten einde het innerlijk van het model door de beeldhuid heen schijnt komt de beeldhouwer tot rust.

Het werkstuk is pas geslaagd als het de indruk wekt te leven, alsof het ieder moment uit zijn verstilling kan loskomen; zijn blik verplaatst of vanuit het zweefmoment in de draf zou kunnen neerdalen.

 

Veninga vervaardigt zowel sculpturen die zijn gehakt uit steen of hout als plastieken die worden opgebouwd in klei, was of gips en gegoten in brons. Daarbij werkt hij zorgvuldig aan de compositie, de anatomie van het model en de afwerking van het beeld.

 


WEBSITE YVAN VENINGA

 

**Mooniq Priem met "Rembrandt van Rijn"

marmerhars

Mooniq Priem uit Eindhoven

Niemand weet precies hoe Rembrandt er van de zijkant uit zag, maar de vele zelfportretten hebben mij geholpen om zijn portret te boetseren.

Het schilderij "Zelfportret met twee cirkels"was mijn uitgangspunt.

Naast zijn statige voorkomen vol zelfvertrouwen, zie ik een ondeugend en gezellige persoonlijkheid in het karakter van onze grootmeester.

 

WEBSITE MOONIQ PRIEM

**Marina van der Kooi met "Lentedans"

brons

Marina van der Kooi uit Amsterdam

In de lente, als de koeien uit de winterstalling komen, barst de vreugde los!

De hele kudde is uitzinnig van blijdschap en springt en danst door de wei.

Wat een emotie blijkt er dan in die trage lijven te schuilen!

Als je deze koeienvreugde een paar keer hebt meegemaakt, wil je dit noch aan de dieren, noch aan de wereld onthouden.
De blijheid die hierbij de wereld wordt ingegooid is iets om te koesteren..

Als ik eraan denk dat de boer het zich nauwelijks kan veroorloven om de koe in de wei te laten, word ik echt opstandig.
Waarom betalen wij niet één of twee dubbeltjes meer voor een liter melk?

 

WEBSITE MARINA VAN DER KOOI

 

**Folkert de Jong met "Jan van Cuijk als Hendrik de Achtste"

brons

Folkert de Jong uit Amsterdam

Zin kunstwerken gaan vaak over macht, geschiedenis en menselijk handelen

Dit werk is gemaakt van brons en gegoten bij bronsgieterij Kemner in Cuijk.


In samenwerking met museum The Royal Amouries in Leeds heeft De Jong in 2016 drie dimensionale scans
van originele harnassen van Hendrik de Achtste gebruikt
als aanleiding voor sculpturen in brons, waarvan deze er een is.


Het hoofd is een afgietsel van een portret van Johannes de Doper.

Het is eerder te zien geweest in musea in Engeland en de VS.

 

WEBSITE FOLKERT DE JONG

 

 

**Yvonne Halfens met "Girl in Blue"

keramiek

Yvonne Halfens uit Nijmegen

 

Dit beeld is onderdeel van een serie getiteld "Gebroken Wit"; staande beelden van wit porselein en keramiek,
soms beschilderd met kobaltoxide, soms uitgebreid met andere metalen.

De mensfiguren zoeken contact, verschuilen zich in gedachtenwolken en tonen slechts een diffuse identiteit.
Sommige lijken aangetast door een vormeloze ballast: wat laten ze zien en wat verbergen zij?

 

 

WEBSITE YVONNE HALFENS

**Peter Bergenhenegouwen met "Wonen aan het Water"

brons

Peter Bergenhenegouwen uit St. Hubert

Als reactie op megalomane projecten aan het water heb ik een soort woningwetwoning bedacht,
waarin je betaalbaar aan het water kunt wonen. 

Er is een manco: het woongenot staat of valt met de hoeveelheid regenval.

Dit sluit dan wel weer aan bij het oer-Nederlandse principe:

"Je kunt niet alles hebben" 

 

WEBSITE PETER BERGENHENEGOUWEN

**Claartje Borren met "There were kings & queens followed by princes and princesses"

 

gepoedercoat staal

Claartje Borren uit Amsterdam

Het werk van Claartje Borren gaat over vragen als: Hoe overleef je als individu als jouw groep is verdwenen?

Wat blijft erover van je identiteit zonder groep?

Verandert aansluiting bij een nieuwe groep jou of verander jij de nieuwe groep?

Samenstellingen, composities, opstellingen, vaak op een tamelijk abstracte, zuiver esthetische manier verbeeld.

De laatste jaren leek het relevant om deze vraagstukken meer figuratief te behandelen zonder al te bepalend,
al te sturend te willen zijn: ambiguïteit in een werk, waarbij de gedachten van de toeschouwer een bepalende rol spelen.

Dit werk vraagt onverbloemd om een verbinding te maken met degenen die hier lopen.

Loopt de toeschouwer mee?

En met wie eigenlijk?

Waar naar toe?

Hoe ver ga je mee?

Waar ligt je grens?

Wanneer haak je af?

 

WEBSITE CLAARTJE BORREN

**Hans Blank met "Four Masters"

brons

Hans Blank uit Den Oever
(1952 - 2019)

Deze bronzen sculptuur is een verbeelding van een reis van "De Vier Meesters"

vier Ierse monniken die omstreeks 1636 een kroniek van de geschiedenis 

van Ierland hebben samengesteld uit verzamelde vroegmiddeleeuwse geschriften en zelfgeschreven teksten.

Vanaf 1990 woonde en werkte Hans Blank voornamelijk aan de zuidkust van Ierland.

 

WEBSITE HANS BLANK

 

**Brigitte Aendekerk met "Some-we-one"

 

 

epoxy vezels

Brigitte Aendekerk uit Sint Truiden (B)

 

Zo ben ik, kwetsbaar in de leegte

En in mijn verlangen naar geborgenheid

Wil ik troost vinden

Aanvaard mijn beeld zoals het is

Dan ben ik niet meer

"Niemand"

 

 

**Niek Wittebrood met "Oldenbarnevelt"

graniet

Niek Wittebrood uit Achterveld

Ik maak beelden voor de openbare ruimte.
Graniet geeft weerstand en beperkt mij tot het strikt noodzakelijke.
Een krachtige en fijngevoelige vormentaal kenmerkt mijn stijl.
Mijn abstracte beelden hebben meer betekenis lagen en gaan vaak over
verbondenheid met de natuur.
 
Het beeld “Oldenbarnevelt” heeft een maatschappelijk thema.

De gespleten zuil staat voor de tegenstelling

Reformanten en Contra Reformanten in de Staat (1619)

die hij tot eenheid wilde behouden. 
 
 
Loading...
Loading...