**Leo Horbach met "Think"

ungarisch rot-kalksteen

Leo Hornbach uit Landgraaf

 

“Think” – Een symbool voor de denkende mens.

Een gehurkte figuur met de ellebogen op de knie en de handen voor het gelaat.
Het hoofd is licht voorovergebogen. De houding versterkt het in zichzelf gekeerde, de toestand van bezinning, het denken.

De kleur van de Hongaarse kalksteen geeft een verbondenheid met de aarde aan.

Het beeld heeft een krachtige en volumineuze vorm, die neigt naar abstractie.
De uiteindelijke vorm heeft nog steeds een relatie met het blok waaruit de sculptuur gekapt is.
Het blokvormige, het volume, de massa en de spanning vormen een herkenbare vormentaal, die typisch is voor het beeldhouwwerk van Leo Horbach.

 

Leo Horbach reist door heel Europa, alwaar hij ter plaatse monumentale beeldhouwwerken vervaardigd. Zijn grote beelden staan in Italië, Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

 

WEBSITE LEO HORBACH

**Lieke Smits met "Zalm"

keramiek (met goudluster)

Lieke Smits uit Geldermalsen

Opgegroeid in Cuijk, in een familie van restaurateurs en steenhouwers, heeft Lieke al jong het gevoel ontwikkeld voor verrassende combinaties van kleuren, vormen en materialen.
Het werk bestaat deels uit figuratief werk, bijvoorbeeld in de vorm van vissen, huizen, dorpjes.  
Deels uit abstract werk, waarbij zij met eenvoudige vormen een zekere spanning  van beweging creëert.
De prachtige metaalachtige kleur van de meeste vissen, vormt een rijke inspiratiebron. Lieke werkt ook graag in opdracht.

WEBSITE LIEKE SMITS

**Renée van Leusden met "Onderweg naar morgen"

brons

Renée van Leusden uit Den Bosch

 In de periode rond 1991 ontstaan de 'lege beelden': groepjes van staande of zittende menselijke gestalten,

die op het eerste gezicht aan middeleeuwse figuren doen denken.

Zij hebben enerzijds iets beklemmends, bijna macabers, maar tegelijkertijd iets troosteloos.

Gehuld in wijde capes, met grote kappen over het hoofd, zitten of staan zij gelaten bijeen.

Bij nadere beschouwing zijn het slechts omhulsels; wie onder de kappen kijkt, ziet een gapende leegte.

 

WEBSITE RENEE VAN LEUSDEN

**Rob van den Broek met "Gebroken Vrouw"

brons

Rob van den Broek uit Bergen (L)

Rob van den Broek is een ervaren bronsgieter, die het randje van de giettechniek opzoekt.

‘Iets totaal nieuws maken is eigenlijk onmogelijk,’ vindt hij.

Maar de laatste jaren daagt hij zichzelf uit door zijn werken zoveel mogelijk te laten afwijken ‘van alles wat ik gezien heb.’

Hij bouwt zijn beelden op in was en snijdt er daarna delen uit.

‘Hierdoor ontstaat een nieuw concept waarbij de oorspronkelijke vorm naar de achtergrond verdwijnt.’

WEBSITE ROB VAN DEN BROEK

 

**Erik Kierkels met "Rebel"

brons

Erik Kierkels uit Panningen

Geboren in Roermond 1958 is Erik Kierkels zijn hele leven al met kunst bezig. Hij creëert glas-, brons sculpturen en schilderijen op canvas.

Het atelier ligt  vol met ontwerpen , schetsen en plannen. Er liggen en staan vaak 30 tot 40 projecten in diverse stadia te wachten op een vervolg.
Dagen zijn te kort, weken en maanden vliegen om. Erik werkt  dagelijks  in zijn atelier vol passie aan de uitbreiding van zijn oeuvre. 
Hier ontstaan de meest waanzinnige kunstwerken van stieren, paarden, modellen, danseressen en karakterkoppen. 
De ontwikkeling van zijn werk  blijft gestaag groeien, met veel ruimte voor experiment en ambachtelijk kunnen.
Nieuwe technieken en materialen bieden  impulsen tot groei en ontwikkeling

De ontembare kracht en uitstraling van de stier en de sensuele lijnvoering van de paarden en angelibeelden vormen de  dragers van zijn inspiratiebron “ het alledaagse leven”.

Kierkels beelden zweven in de ruimte, nemen er kort bezit van en na een vluchtige aanwezigheid draaien ze om hun as en vervolgen hun weg.  
De toeschouwer blijft achter met zijn eigen zoektocht naar de herkenning  en betekenis van het kunstwerk.
Een vluchtige ontmoeting met slechts de titel als referentiekader.


WEBSITE ERIK KIERKELS

**Gerard van de Berg met "Paranoïde"

keramiek

Gerard van de Berg uit Utrecht

Contemporary Paranoid,

CP belichaamt een groeiend gevoel van vervreemding bij het menselijk individu ten opzichte van de leefomgeving 
in de zich ongeremd ontwikkelende massacultuur waarin de global economy,
het wereldnieuws en virtuele gamewerelden het dagelijks bestaan beheersen.
Steeds afhankelijker van massaproducten, ondoorgrondelijke technologieën
en overal gevolgd door camera’s rijst soms de vraag waar wij ons nog vrij,
veilig en geborgen kunnen voelen.

 

 

**Peter van Loon met "Ontmoeting de Winden"

betonstaal, acrylaat- en aluminiumplaat

Peter van Loon uit Den Haag

 

Ontmoeting der winden

De wind als oplossing van  onze energie problemen?

Op een soort boortoren draait in de wind een cirkel rond.
De kracht zie je duidelijk aan de snelheid, vanwaar komt de wind:

"aha, ik zie in het midden 4 windvanen maar ze wijzen allen een andere kant op,
zou dit het punt zijn waar de windstreken samen komen"?

 

WEBSITE PETER VAN LOON

**Marcel Koeleman met "Symbiosis"

Cortenstaal

Marcel Koeleman uit Rotterdam

 Het landschap van Nederland is gemaakt en vormgegeven door mensen. Als resultaat van de symbiose van, en soms ook de strijd tussen, mens en natuur.

Archeologische artefacten zijn bij uitstek de sporen aan de hand waarvan we het verhaal uit het verleden kunnen reconstrueren. 'Symbiosis' verbeeldt in 9 staalgrafieken de ontstaansgeschiedenis van dit landschap aan de hand van in mijn herinnering teruggevonden sporen van het verhaal van twee vrienden, een jongen en zijn hond, die ik ergens in de wereld tegenkwam, veilig slapend naast elkaar, en die voor mij symbool zijn voor het verbond, strijdend en verbindend, dat tussen mens en natuur gesloten kan worden.

 

WEBSITE MARCEL KOELEMAN

WEBSITE ROTTERDAMSE KUNSTENAARS

**Lia van Vugt met "Onder de Douche"

rood graniet

Lia van Vugt uit Amsterdam

Voor beelden een uitleg geven vind ik niet nodig 
Het beeld moet je niet bespreken , het  beeld  zelf moet jou aanspreken.

Zoals de titel "onder de douche" Kan ook zijn"  wacht op leuke minnaar".

De kijker moet er zelf iets bij voelen  :Kan wijzen naar  een muziekstuk  bv of een herinnering  oproepen.
Over dit beeld kan ik wel wat over het maken vertellen.
Ik heb het in China gemaakt toen ik daar gastdocent was op de N E universiteit.
Het is gemaakt voor een groot deel met een haakse slijper, die hier al heel lang verboden is.
De rode gepolijste graniet blijft heel erg lang glanzen en is een prachtig materiaal
en over duurzaam gesproken........
 

**Helena Verherstraete met "Ochtend"

 

brons

Helena Verherstraete uit Mol (België)

 

Ochtend toont zich, trots,
reikt uit naar de opkomende zon,
ze toont haar lichaam,
dat opwarmt door de schitterende zonnestralen,
klaar om de dag stralend tegemoet te treden,
Maar tegelijk kijkt ze de avond in de ogen,
wetende dat elke dag, hoe schitterend ook, weer eindigt,
Zo is zij de verpersoonlijking van Vanitas,
Vanitas als ijdelheid, maar ook als eindigheid.
 
 

**Eric Dolfij met "Verhuizing"

 

hout, metaal, polyester

Eric Dolfij uit Geldermalsen

 

Het is verhuizing, misschien emigratie, of gewoon een vakantie.

Mensen blijven hun hele leven onderweg.

Tot alles, piepend en krakend, tot stilstand komt.

En plotseling sta je hier als zerk op een kerkhof.

 

WEBSITE ERIC DOLFIJ

Jacqueline van der Laan met "Haan"

Brons

Jacqueline van der Laan, Son en Breugel

Met haar realistische beelden in brons heeft Jacqueline  in de loop der jaren een naam opgebouwd. Zij is in staat haar adoratie voor alles wat vliegt vorm te geven in beelden die getuigen van vakmanschap en een scherpe observatie. Compositie, houding en beweging van haar onderwerpen zijn onberispelijk in harmonie met elkaar.

 

Anouk de Groot met "Gentle Art of making enemies "

 

Brons

Anouk de Groot,  Beltrum

Met haar figuratieve sculpturen creëert Anouk verhalen die een reflectievormen van het leven. Met behulp van dieren en mensen verbeeldt zij deze verhalen. De onderwerpen kunnen variëren van diepzinnige tot komische vertellingen. De uitwerking van haar kunst is een samensmelting van vakmanschap en gedetailleerde afwerking. De kracht van haar beelden schuilt in hun humor en verbeeldingskracht.  


website Anouk de Groot

Inge Jansen met "De Verleiding"

Brons, bielzen

Inge Jansen, Nijmegen

Het beeld De verleiding laat het spel tussen man en vrouw zien op zoek naar contact. Aftastend en nieuwsgierig naar wie de ander is. Hoe is het karakter? Wat maakt deze persoon zoals die is? Het uiterlijk van de bronzen figuren is ruw en gelaagd wat voor mij symbool staat voor de persoonlijkheid. De gelaagdheid is de uitdrukking van persoonlijke ontwikkeling waarbij de wortels terug te vinden zijn in het verleden. De oude gehavende spoorbielzen waarop de figuren geplaatst zijn, staan symbool voor die geschiedenis. Ruim  25 jaar heb ik ervaring in de beeldende vorming en volgde de kunstacademie te Arnhem. Naast ruimtelijk werk maak ik ook schilderijen en tekeningen. Ik werk zowel vrij als in opdracht. 

website Inge Jansen

Chris Hendriks met "Koekoeksnest"

Graniet, serpentijn, lood

Chris Hendriks, Vorstenbosch

 "Hoera zomaar iets groots erbij" is de tekst die in Runen-schrift in de steen staat gebeiteld.  Zo herbergt dit beeld, staand als een menhir aan de Maas, het jonge leven.  Het oeroude schrift, het gebruikte lood en de gebroken stenen verwijzen daarentegen naar vergankelijkheid; vaak terugkerend in mijn werk.

website Chris Hendriks

Gonda van der Zwaag met "Mondnacht"

Brons

Gonda van der Zwaag, Plasmolen

 Mondnacht

Es war, als hätt der Himmel
Die Erde still geküßt,
Daß sie im Blütenschimmer
Von ihm nun träumen müßt.
Die Luft ging durch die Felder,
Die Ähren wogten sacht,
Es rauschten leis die Wälder,
So sternklar war die Nacht.
Und meine Seele spannte
Weit ihre Flügel aus,
Flog durch die stillen Lande,
Als flöge sie nach Haus.

Door Joseph Freiherr von Eichendorff

website Gonda van der Zwaag

Else Ringnalda met "Zwak geslacht"

Brons

Else Ringnalda, Utrecht

Dit beeld toont een zwarte vrouw die een blanke man op haar schouders draagt. Hiermee wil ik de paternalistische houding illustreren van de westerse wereld, die de macht van het Afrikaanse continent wel eens zou kunnen onderschatten. Afrika uitgebeeld door een zwarte vrouw, die de westerse wereld op haar schouders draagt.  
Er bestaat een mythe waarin vrouwen alleen datgene wat zij kunnen dragen, mogen meenemen. In dit geval een blanke man.

website Else Ringnalda

Hetty Huisman met "Verbondenheid"

Zink

Hetty Huisman,  Amsterdam

Mijn inspiratie zit het niet alleen in de vorm maar ook in het materiaal.  Met plaatwerk werk je natuurlijk volledig anders dan met volume zoals klei, was, hout of steen.Zo ook de technieken die erbij komen. Het lassen van het armatuur /solderen van het zink.
Dit zink laat me groter werken en geeft me een totaal vernieuwde kijk op beeldhouwen . Veel ruimtelijker. De beelden staan vrij in hun sokkel en kunnen meedraaien met de wind.

website Hetty Huisman

Ed van Teeseling met "Zwemmer"

Artistone

Ed van Teeseling, Nijmegen (1924 – 2008)

Van Teeseling wordt door velen beschouwd als de nestor van de Nijmeegse beeldhouwers. Hij verrijkte Nijmegen met een groot aantal beeldhouwwerken voor de openbare ruimte en particuliere gebouwen in de stad. Daarnaast vervaardigde Van Teeseling een groot aantal vrije werken in gebakken klei, steen en brons. Naast zijn omvangrijk en veelzijdig werk als beeldhouwer heeft Van Teeseling geschilderd en  getekend: etsen,  litho’s en zeefdrukken die in nauw verband staan met zijn ruimtelijke ontwerpen en modellen.

Helena Verherstraete met "Medussa II"

Brons
Helena Verherstraete uit Mol, België

We kennen haar allemaal, de Gorgoon Medusa, met haar haren die veranderd zijn in slangen; Die met één blik alles wat leeft in steen kan doen veranderen.  Maar kennen we haar eigenlijk wel echt? Kennen we het meisje dat verscholen zit onder dat schrikwekkende uiterlijk? Weten we hoe dit meisje door de godin Athena dit vreselijke lot is bedeeld?
Het is dit kwetsbare, mooie meisje dat verscholen zit in de angstaanjagende Gorgoon dat ik wil uitbeelden om uit te drukken dat we verder moeten kijken dan die verschrikkelijke buitenkant. Zodat we oor hebben voor het verhaal en de tragedie die voorafgaat aan wat het oog ons voorschotelt en zodat we kunnen begrijpen voordat we oordelen.

www.lambert-helena.be

Antoinette C.H. met "Lucia"

Brons

Antoinette C.H.

 “Ik laat mij leiden door het feit dat ik sterfelijk ben”
Het rauwe, maar kwetsbare werk van Antoinette C.H.

Tijdens haar werkzaamheden als therapeute kwam ze continu in aanraking met de kwetsbaarheid en tegelijkertijd met de kracht van het lichaam en de mind, met nieuw leven en de dood. Deze thema’s zijn tot op heden verstopt in de diepere laag van haar werk als kunstenaar en ze zijn de verbindende factor van haar veelzijdige oeuvre: “Ik laat mij als kunstenaar leiden door het feit dat ik sterfelijk ben. Want er zijn maar twee dingen zeker in het leven: we worden geboren en we gaan dood, de tijd daartussenin noemen we het leven. Hierin is alles continu in beweging.”

Alles vloeit in elkaar over, zowel inhoudelijk als esthetisch, net zoals haar grote inspiratiebron: het leven. Lucia neemt het leven in overweging. Het geheim van menswording, het moment dat hemel en aarde elkaar raken.

www.antoinette-art.nl

Thea Hoek met "Vissen"

Aluminium

Thea Hoek uit  Kollum

Het is vissen of gevist worden in het werk “VISSEN” verbeeld door het net waarin de vissen gevangen zitten en waarin de roofvis snoek achter het net vist en zelf slachtoffer wordt. 
“VISSEN“ is van aluminiumplaat en staaldraad gemaakt.

www.theahoek.nl

 

Marcel Joosen met 'Wachter"

Brons en ijzer

Marcel Joosen uit Fresnes sur Apance, Frankrijk

Het werk van mij is te omschrijven als hedendaags realistisch. Ik werk uitsluitend met modellen, waardoor mijn beelden een eigen identiteit
aannemen. De verbeelding van het model dient als basis voor mijn fragmenten met kader: Door een realistisch lichaamsdeel op ware grootte in een kader
te plaatsen krijgt dit een extra, soms erotische lading.

www.art-en-france.nl

Loading...
Loading...